dijous, 20 de novembre del 2008

Paraules.



L'Escola d'Escriptura de l'Ateneu Barcelonès i la Escuela de Escritores de Madrid van crear un espai virtual dedicat a la llengua per recuperar de l'oblit paraules en desús.
Cadascú apadrinava un mot, el que vulgues, a continuació comentava les seves raons. És molt interessant... vull dir, de veritat!

Tot seguit, poso alguns que m'han semblat originals, en el mot i en la raó.

Josep M. Benet i Jornet escriptor, ha triat la paraula: llevar-se
Per les següents raons: Treure del llit. Per següents raons: Jo no apadrinaria cap paraula especialment estranya, m'acontentaria amb apadrinar, i salvar!, alguna d'aquestes tantes paraules que suposadament són completament vives però que en realitat estan desapareixent de manera RADICAL. Són paraules com a part de llevar-se també, aclucar . Avui dia ningú no es lleva del llit i ningú no acluca els ulls. Tothom s'aixeca del llit i tothom tanca els ulls. L'empobriment de la nostra parla avança ràpid i de forma, sembla, inevitada.

Josep Fontanet i Masó (moixaina)
Les seves raons són: Quan erem petits, a Girona, les nostres avies solien dir : Fer Moixaines. Era quan et passaven suaument la ma per la cara en acció de acaronar-te i amanyagar-te amorasament.

Araceli Contreras Porras (galleret)
Les seves raons són: Quan era petita hi havia un camp ple de gallarets a prop de casa. Anava sovint a collir-ne i en feia rams. Més tard vaig saber que també se'n deia "Rosella", em va sorprendre perqué jo sempre havia parlat de "gallarets".

Sílvia Mateu Rodriguez (cantarella)
Les seves raons són: Trobo que és una paraula molt suau de dir i a més a més, em sembla que no és diu molt. Vol dir modulació de la veu en parlar, especialment la que hom nota perquè és insòlita en el parlar propi.

Marc Puig Catalan (somiatruites)
Les seves raons són: Bé, aquesta paraula com molt bé diu la seva primera part, ens permet somiar, somiar en coses fantàstiques que segurament o difícilment mai succeirant però, que alguna vegada tots nosaltres hem imaginat. Tots hem pogut ser per bo o per dolent uns somiatruites i penso que és bo recuperar-ho en el moment del món en el que ens trobem. Somiar i fer-ho despert, ens ajuda a seguir tenint il.lusió en el dia a dia.

Conxi Reig i Sansó (haver de menester)
Les seves raons són: La meva àvia sovint la utilitzava quan es referia a la necessitat d'aconseguir determinada cosa, normalment eren ingredients de cuina "haig de menester més tomàquets per a fer la salsa". Des que sé que existiu i teniu el propòsit de recuperar paraules que utilitzo l'expressió, i sempre em ve al cap la meva àvia.

Inma Riera llácer (menester)
Les seves raons són: Perquè "necessitar" és humà.

Reserva de Paraules.


2 comentaris:

Jordi ha dit...

Em quedo amb llibertat!!

Alex. ha dit...

...la de pensament, mai ningú me la prendrà!!!
...gira full, és lo millor.
...vull dir.